torsdag 16 september 2010

Alla val är lätta utom dom svåra....



Vet fortfarande inte alls vart jag står och vilket parti jag ska rösta på... Jonas och jag satt och diskuterade lite igår. Men det slutade nästan med att vi blev osams, så lite vet jag ju iallafall vad jag tycker...;-) Men jag blev ju inte klokare av att göra dessa test... Jag gjorde ett på aftonbladet och ett på DN... På aftonbladets test låg jag närmas piratpartiet och socialdemokraterna, och på DNs låg jag närmast moderaterna.... Så jag jag känner mej ganska så klyven där kan man lugnt säga;-) Det frågor som jag mest bryr mej om just nu är ju arbetslösheten, barnomsorg och vården...
Varför är det så tabu att prata politik? Nästan så att vi hellre pratar om hur bra eller hur dåligt vi har det i sängen på kaffe rasterna. Än att prata politik och stå upp för vilket parti man kommer att rösta på.... För visst är det så? Vi står liksom inte för vad vi tycker....
Nu har jag 3 dagar kvar på mej att bestämma mej om det blir rött eller blått som får min röst! Så för er som ännu en gång vill kunna påverka mej lite mera: Lämna en kommentar och hjälp mej en bit på väg!

13 kommentarer:

  1. Tack så mycket för kommentaren på bloggen och din omtanke.
    Kram Camilla

    SvaraRadera
  2. Jag ska rösta idag eller kanske imorgon. Jag röstar på det parti som gynnar mig och min familj bäst. För vår del har de senaste åren inneburit en hel del fördelar utan att vi har flera miljoner på banken (som någon tidgare skrev att man ska ha för att rösta på en viss sida...?!) Jag tror nog du kommer fram till ett svar snart, rösta till din egen fördel :D KRAM

    SvaraRadera
  3. Jättesvårt!...Om vården ligger dej nära hjärtat så tycker jag rött utifrån mina erfarenheter iallafall :) sedan måste jag säga att i dagens sverige vill man i nuläget inte bli arbetslös som småbarnsförälder då man bara får 80-60procent av JOBBADE timmar på ett år villket innebär att man inte få ett dyft för b.la om man varit hemma med sjuka barn eller själv varit sjuk villket är skandal tycker jag! A-kassan ska baseras på inkomst inte jobbade timmar!En ensamstående mamma kan utifrån det räkna med att få ca 1/3 av sin lön om hon blir arbetslös bara för att hennes barn varit lite sjuka under året...rösta med hjärtat så blir det nog bra.Visst ska man tänka på sej själv men lika viktigt att tänka på andra som drabbas hårt av vissa val...Kram,Kate.

    SvaraRadera
  4. Jag röstar, liksom Hanna, och de flesta andra tror jag på det som bäst gynnar mig och min familj och som jag känner att jag kan stå för. Jag skulle t ex aldrig kunna rösta på ett parti som har med i sitt partiprogram att de vill avskaffa monarkin - det är jag alldeles för mycket rojalist för ;-). Eftersom jag är stor förespråkare av vårdnadsbidraget som du vet ;-) skulle jag heller aldrig rösta på ett parti som vill ta bort det. Blått för min del alltså. Lycka till! Kram/E

    SvaraRadera
  5. Jag har redan röstat och jag röstade på ett parti i riksdagen och ett annat i kommun och landsting. Tycker inte att dom blå har gjort ett bra arbete, för egen del har jag inte fått det bättre. Tänker på alla stackare som är utförsäkrade från A-kassan och försäkringskassan, det kallar jag för utanförskap. Arbetare= Rött/mamsen

    SvaraRadera
  6. Jag är lika förvirrad som du! Nästan tom så förvirrad och kluven att jag inte kan bestämma mig alls, och en överhängande risk finns att det blir en blankröst från mig. Eller piraterna... Bland de andra är det hugget som stucket tycker jag, det finns för- och nackdelar med de flesta partier.

    SvaraRadera
  7. Du kanske skulle rösta nånstans på mitten då? Centern eller Folkpartiet?

    Jag har redan röstat. Blått. Trots att jag har 65% a-kassa! Jag tror att de blå vet vad de gör. Dom behöver mer tid på sej, bara.

    Jag är ensamstående och har ju dessutom varit hemma med sjukt barn samt varit sjukskriven i 9månader på raken. Den tiden var överhoppningsbar och jag fick fortsätta stämpla efter det. Så det Kate skriver förstår jag inte.

    För och nackdelar finns det med alla partier, precis som Maria skriver.
    kram

    SvaraRadera
  8. Vet ej hur det är med långtidssjukskriven utgår bara från människor i min omgivning som blivit arbetslösa & vabbdagar räknas bort likaså korttidssjukdom.Deras A-kassa baseras på arbetade timmar...Kate.

    SvaraRadera
  9. Nu förstår jag hur du menade, Kate :)
    Men så har det väl alltid varit?

    Hur som helst, hoppas att du Karro, hittar en lösning på val-problemet! =)

    SvaraRadera
  10. Är inte jätte insatt i frågorna kring arbetslöshet eftersom jag har turen att ha ett jobb men beror inte det ovanstående även på vilken A-kassa man är med i? eller är jag helt ute och snurrar nu? jag menar olika fack och A-kassor har väll lite olika försäkringar likaväl som att vissa har en ersätningsbonus från sin arbetsgivare vid föräldraledighet...? jaja skit samma jag är ialla fall ganska så säker på att du Karro inte kommer vara arbetslös så länge när du väl ger dig ut på marknaden efter föräldraledigheten. puss min vän.

    SvaraRadera
  11. jadu det där med röstningen.. jag är noll insatt jag med, finns lite av alla som jag tycker om! ha ha..

    iaf så brukar man bli så osams när man pratar politik så det är nog därför ingen vill ta upp vad man ska rösta på, alla börjar bara bråka då :(

    sköt om dig och din familj! fina kläder i sista inlägger med :)
    många kramar!!

    SvaraRadera
  12. Nu har jag mitt "ur världen", förtidsröstat idag... Dock inte vad testet på aftonbladets hemsida visade för de skulle jag då aldrig rösta på, vet inte riktigt hur det gick till! Törs inte berätta vad jag var enligt dem...;)
    Men rösta så som det känns bäst för just dig. Kan säga att jag inte röstar likt någon annan i min familj... Så om du och Jonas har delade meningar är ni inte ensamma om det i alla fall!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Jag och Kate kan nog ta varandra i händerna här =D Med en blå regeringen har bensinen blivit dyrare, A-kassan har blivit dyrare, vårt matkonto har stigit en hel del (och det beror inte bara på att jag är en stor ätare;) ) Våra försäkringar har blivit dyrare och en del annat, så den sänkta skatten kunde jag varit utan med anledning av att den "ätits" upp x antal gånger redan.....och även om miljöpartiet säger att de ska höja bensinen ytterligare så ska de pengarna isf öronmärkas till att ta fram andra alternativ typ, och det är ju bra, det är ju mer än vad man kan säga om de andra..
    Precis som Kate skriver så tänk på alla invånare vi har, även om man är sig själv närmast, men man kan aldrig vara säker att man har samma situation om typ 1 år....
    Så jag tror nog att du ska lyssna på "mamsen" Carro, hon skrev positiva saker ovanför...hihi Kram Emma

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!