onsdag 22 augusti 2012

"Nyttig(are)" snickerskaka!

Efter förskolan idag blev det bakning på schemat. Med regnet smattrandes mot rutan så behövdes mina gossar att aktiveras, trots att de varit på förskolan hela dagen lång! *suck, önskade att jag oxå hade all denna energin som de har*
Monstermalla gjorde en LCHF snickerskaka igår och jag härmar efter henne för att den såg så sjukt god ut! Men jag väljer att kalla den en "nyttig (are)" snickerskaka bara därför att jag är en gnutta imot LCHF som ni vet...;-) (Tycker kanske egntligen att de är sunt på ett sett, men att de har blivit alldels för mycket hallelulja över de hela och då blir jag så anti det....)
Grabbarna sattes i jobb och hacka chokladen och skala nötterna, härligt med barnarbete! *fniss* Att just en av dem satt på bordet, ja det är ganska så vanligt hemma hos familjen tajkon... Alltid är det någon som gör det här;-)
Kakan, eller så kan vi kalla det godiset. (Ja för sååå in i baljan god var den.) Var lätt som en plätt att göra! Jag har dock bara smakat en liten bit och den försvann på ett kick. (Jag bör egntligen inte äta sånt här, men idag har humöret varit lite på svaj och då kan lite sött slisk hjälpa det upp på topp igen;-))
Snickerskaka

Ingredienser: mörk choklad (tog 72 %), nötter, jordnötssmör

Ta fram en form (bestäm själv hur stor, beroende på hur tjock snickers du vill ha), klä med bakplåtspapper
Smält 200 gram choklad, bred ut detta på bakplåtspappret - sätt in i frysen.
Hacka 2 stora nävar med valfria salta eller naturella nötter (jag tog lika stor del pistage nötter som salta cachew). Och ja jag vet att man inte ska ha salta nötter utan osaltade om det ska vara "nyttigt"...
Ta fram den stelnade chokladen
Bred över nästan hela burken med jordnötssmör (osötad, ekologiskt)
Strö över de hackade nötterna
Ställ kallt
Smält 200 gram mörk choklad igen
Häll/bred detta över resten - ställ in i kylen (fast jag ställde min i frysen)

Tag sedan ut den ut frysen och skär så stora bitar som du vill ha! Lägg dem sen i en låda (eller om du äter upp dem på en gång;-)) och lägg in dem i frysen eller i kylskåpet! (Mina ligger i frysen i säkert förvar så att inte "någon" gottegris äter upp dem innan helgen)

Lycka till!

8 kommentarer:

  1. Nam nam vad gott!!
    Mörk choklad blir man lycklig av ;-)

    Kram k

    SvaraRadera
  2. ja visst var det försvinnande gott! :D

    SvaraRadera
  3. Jag vart också supersugen på de där och ska också göra dem :-) Kram

    SvaraRadera
  4. Åh inte du också! Snart måste jag ju också testa den!

    SvaraRadera
  5. Ser jättegod ut! :-))

    Och säger som dig. Jag tror säkert att ett visst neddrag av kolhydrater är bra. Men det är sån oerhörd "hysteri" kring LCHF.... :-P
    Dessutom tror jag inte att man ska ta bort så MYCKET som många gör.

    Kram M

    SvaraRadera
  6. Mums! Fast jag är nötallergier... eller tja, det kliar i halsen!

    SvaraRadera
  7. Mmmmm!! Så gott! Och fina bilder alltid lika kul att läsa med fina bilder! :-)
    Skönt att du mår bättre!
    Kram Kram

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!