torsdag 4 oktober 2012

Periol dermatit....

Jag dras fortfarande med mina finnar på hakan... De har nu suttit där sjukt länge, ja över en månad...
Jag som nästan aldrig i mitt liv och inte ens i tonåren haft finnar, får den nu vid  22 32 års ålder...
Jag lider verkligen... Just ikväll är dom lite mildare och har uppfört sig ganska så bra...
Men ibland så håller dom på att ta knäcken på mej och kliar så att jag helst skulle vilja slita av min haka och är såååå fula...
Innan när jag fick dem trodde jag att jag hade en hormonrubbning. Sen trodde jag att det berodde på sockret och nu, ja nu vet jag inte.... Eller så kanske jag gör det?
Jag la ut en bild på instagram igår på mej och mina "finnar" Jag fick massor av goda råd från andra vad det kunde bero på och vad som kunde hjälpa för att tona ner dem en gnutta!
En av mina vänner frågade om mina "finnar" pirrar, bränner, kliar eller sticker? Och om de har förvärrats när ja försökt ta bort dem. Oj JA det stämmer in. Jag kan ha "råkat" ut för periol dermatit. Vanligt bland yngre kvinnor i åldrarna 20-30 år. (Jo jo jag tackar jag, så lite ung är jag ännu;-))
Jag googlade givetvis på detta och gud vad det stämmer. Kliar, fjällar, sitter vid munnen, små varblåsor, röda rodnander mm...
Som sagt, bilden ovan är inte riktigt rättvis.. Nej jag ser hemskare ut i verkligheten...:-(
Det står att om inte utslagen försvinner ska man ringa sin vårdcentral och be om att få komma för ev behandling... Jag tror jag ska ringa... Detta stör ihjäl mej... Men jag vet redan nu att jag kommer att bli dumförklarad när jag ringer och beskriver mina symtomer till läkarstationen här... Och om jag sedan säger att jag tror att jag har fått periol dermatit så kommer de ifrågasätta mej hur i all världen jag kan tro det... Jo för så brukar det tyvärr vara när man ringer ner till vår cykelverkstad, öh åh förlåt menar förstås vårdcentral;-) Tycker det är sjukt att man ska behöva bli ifrågasatt när man ringer till sin vårdcentral när man behöver vård...
Oj vad jag seglade ut där... Så nu har jag skrivit (Heter det skrivit? HA ha;-)) ett helt inlägg om mina finnar som kanske inte är finnar utan just periol dermatit! Ni har väl antecknat, ja för så intressant vad detta va? *he*he*

8 kommentarer:

  1. Jag för min del bytte vårdcentral när jag fick jobb i Jönköping. Där blir man inte behandlad som mindre vetande, som man blir hos hästdoktorerna i Vaggeryd!

    SvaraRadera
  2. Usch, jag förstår dig! Har också hakan full för tillfället och det är INTE kul!! :( Hoppas du får hjälp! Kram kram

    SvaraRadera
  3. Så jäkla trist att du ska vara rädd för att bli bemött på det sättet. Har du möjlighet att byta vårdcentral? Jag har valt en med ett gott rykte istället för den närmsta och på denna tar de en verkligen på allvar.

    Hoppas att du kan få den hjälp du behöver!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Är det finnar så finns ett receptfritt medel som heter Basiron och det (till skillnad från andra "acnemedel") hjälper faktiskt. Det har hjälpt mig med min "vuxenacne".

    SvaraRadera
  5. Jag antecknar;) hehe!! Jag har samma problem! Med acnen alltså=) Jätte jobbigt och dom gör ont=( Men jag kör med Vichys produkter som jag tycker hjälper=)

    SvaraRadera
  6. Känner igen det där med att bli ifrågasatt på vårdcentralen... Förmodligen för att det finnns många hypokondriker (stavning?), som ringer för minsta lilla.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Gillar att läsa din blogg, du är så spontan och skriver från hjärtat. Betr dina "finnar". Jag har själv haft detta och fick "Metronidazol Actavis 1procent kräm utskriven. Fick först hemska starka tabletter, en madsa olika salvor etc. Denna kräm hjälpte mig direkt. Lycka till! Katrin

    SvaraRadera
  8. När jag precis hade fyllt 30 fick jag perioral dermatit runt mun och näsa, fick då käka Tetralysal i tre månader och smörja med något medel. Det försvann då sakta men säkert och har aldrig kommit tillbaka efter det (men det kan det tyvärr göra sa dom till mig).
    Så ett besök till vårdcentralen vore nog bra! Lycka till,
    Kram

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!