fredag 12 april 2013

De funkar!!

Äntligen fredag, som jag har längtat! Halleluja säger jag bara;-) Aldrig har jag längtat efter helg så mycket som jag har gjort den här veckan!
 I måndags hade vi ju familjeråd här hemma och för att slippa allt tjafs, skrik, bråk och att jag skulle slippa slita ihjäl mej och så klart att grabbarna ska lära sig både ett och annat. Så införde vi ju en lista som de fick kryssa i!
Okej att det har varit lite tjafs och bråk, det kommer man nog inte ifrån. Men grabbarna har skött sig bra!
Kryssat har de gjort och det blev helt plötsligt en tävling mellan Alfred och Douglas vem som skulle göra vad! Fabian därimot, han har inte brytt sig ett jota. Det här med pengar och att klä på sig själv, ja det rör honom inte i ryggen... Han kommer förmodligen att vilja bli påklädd när han är 30 och ligger i sitt rum och rapar och fiser, den lilla latmasken. Men är man minst i familjen så är man;-) Han lyckades ju få till ett kryss iallafall, inte fy skam det heller. Alltid en början!
Det har varit fantastiskt skönt att bara sitta ner vid bordet och låta grabbarna ställa in disken i maskinen! Hej barnarbete liksom! *fniss*
Att det sen händer både en och annan olycka och att porslinet krossas, ja det är smällar man får ta!
Nu har vi suttit och gått igenom kryssen och jag har 3 nöjda gossar som har "tjänat" pengar! Pengar som de får köpa precis vad de vill! Är de lite smarta så sparar dom pengarna och köper sen sig något de absolut så gärna vill ha! Men är de lik sin slösaktiga mamma, så rycker varande guldpeng redan ikväll på något onödigt köp;-)
Summa sumerum: DETTA FUNKAR och vi kommer nu att fortsätta med detta varje vecka!

4 kommentarer:

  1. Vilken bra idé! Ska genast prata med min man om att införa nåt liknande. Vår äldste får ju veckopneg, men jag hade gärna sett att han gjorde nåt för att "förtjäna" den. Minstingen kan ju få nåt annat, har inte börjat med veckopeng än!
    Jag ska minsann göra upp nån bra plan i helgen!
    Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Det var en himla bra dé, den ska jag förmedla vidare till mina vänner med barn som bor hemma.

    SvaraRadera
  3. Funkar det så kör! Jag har svårt att vara konsekvent så hos oss föll det på mig... Kan man då begära att barnen ska vara konsekventa?

    Trevlig helg på dig och familjen!

    SvaraRadera
  4. Blev inspirerad av dig och gjorde samma med min dotter. Här räknas det också kryss för fullt nu, går liksom och väntas för att få en anledning att hjälpa till med något. Riktigt bra, tack för inspirationen!

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!