onsdag 11 januari 2017

Vårt hus och vår moppe!

Torsdagen den 22/12 vid lunchtid, efter en resa i en taxibuss från Bangkoks flygplats, genom hoppiga och gropiga vägar. Genom rika och fattiga kvarter, stannade så våran taxibuss utanför vårt hus som vi hade hyrt!
Jag fick nypa mej i armen, gnugga sömnen ur ögonen för att inte tro att jag drömde! Skulle vi bo här? I detta fina hus! Så mycket bättre än vad vi någonsin hade föreställt oss!
Så klev vi in genom dörrarna och mötte en stort fint TV-rum!
En fräsch toalett som grabbarna fick använda sig av...
Kidsens sovrum! En STOOOR säng där alla 3 fick gott om plats att sova i!
Ett stort kök! Ja där tillbringade vi i och för sig inte så mycket tid, mer än att göra frukost och hälla upp vin;-) Att sitta inne och äta, nä skulle inte tro det va!;-)
Vårt sovrum med tillhörande stora "gå-in-i-garderober, där det fanns gott om plats att hänga upp sina kläder snyggt och prydligt.. Jo då, jag "råkade" visst knöla mina kläder lite här och där ändå så jag fick mej en liten avhyvling av min käre make att jag kunde väl plocka upp mina kläder som låg på golvet som en trasa och inte låta dem misshandlas så! Ok då, chefen;-)
Våran, ja alltså de vuxnas toalett! Guld värd med en tvättmaskin i huset! Vet inte hur många tvättar vi tvättade, men det blev många. Trots att vi knappt använde några kläder på dagen.. Men har man 3 stycken skitungar som liksom råkar spilla mat på sig varje kväll... Ja då blir det också smutstvätt;-)
Vårt lilla vrålåk som vi gned omkring på dag som natt! Fasen, en sådan här skulle ju jag ha här hemma i Skillet och glida omkring på med kidsen på! Skulle ju göra succe! Ha ha, ja ok då... Nu när det är svinmycket blötsnö ute så kanske inte den skulle gå så bra och det skulle bli jädrit kallt. Men sommarhalvåret så skulle den funka fin fint för mej!;-)
En sån här ska jag banne mej leta tag på och köpa hem eller till stugan! Underbar att både ligga i och sitta i!
Denna stod på Lindas härliga och mysiga altan! Linda som hade sitt hus tvärs över gatan!
Så här såg det ut! Vi va sååå duktiga i början så vi alla använde hjälmar.. Ja, men som sagt man tar ju seden dit man kommer... Eller ja, eller  så va vi dumma i huvudet... I alla fall så efter hand så togs dessa hjälmar av och till slut så hade bara Jonas den på sig! Japp, för lagen är sån att chauffören måste ha hjälm... Som sagt, lagar och regler där.. Nja... Typ ganska så konstiga enligt oss svenskar;-)
På "våran" gata låg det 8 stycken fina hus och de flesta ägdes av svenska, men också av engelsmän! En lugn och harmonisk gata, ja innan familjen tajkon kom dit förstås;-) Nej då, så farligt var det inte.. *harkel* Douglas körde dock på gatan lite med moppen... Nej jag gick in och blundade... Skitunge;-)
 Det hände faktiskt en annan hemsk grej... En thailänds tjej tog en bil längre ner på gatan och mejade ner mopeder, bilar och häckar.. Vi blev skiträdda och sprang in och gömde oss... Hon hade tydligen fått black out och bara kört.. Usch, kunde ha slutat riktigt illa.. Vart och vem hon bodde hos? Ja det vet vi fortfarande inte... Läskigt, JA! Om polisen kom... Nä.. Som sagt, inte riktigt som i Sverige....
En del av våran altan! Hur mysigt är inte detta då? Supermysigt! Där satt bröderna och storkussen, drack läsk, spelade musik och myste! Man blir ju varm ända in i hjärteroten ju!!!
Vi hängde mycket med Krille, Linda och co! Satt mest på deras altan för den är större!
Huset som vi hyrde, hyrde vi av en svensk kille som ägde detta. Men som bodde i ett annat hus i Mae Phim!
Att hyra hus kan variera! Vårt hus kostade oss 6000 kr för 2 veckor! Då ingick det internet och städning! Fint det!;-) Priset på husen varierar självklart vilka veckor man väljer att åka på! Så är det ju alltid.. På högsäsongen är det ju självklart dyrare, och under jul och nyår är det ju högsäsong!;-)
Jag är verkligen grymt nöjd med vårt fina hus som vi fick hyra! Glad att vi hade vårt lilla hus helt för oss själva!
Att bo 2 veckor på ett hotell har ju sin charm det med! Men att hyra ett hus är mer fritt! Det tycker i alla fall vi! Allt har ju sin charm, men skulle vi göra om denna resa igen (vilket vi vill snart igen;-) så kommer vi absolut att hyra ett hus istället för att bo på hotell! Ja, absolut man kan ändra sig där! Men som det känns nu i alla fall!;-)
Den här resan har vi sparat till! Sparat och sparat! Nu vill vi spar igen och resa! Så härligt när hela familjen vill spara och resa, att göra alla i familjen engagerade! Att låta barnen förstå att det kostar att resa och spara pengarna när de vill ha och ha alla de miljoner grejer i affärerna. Ja då är det ett perfekt argument att ta fram: -Ville ni resa igen och spara pengarna? Eller vill ni köpa den här skitdyra tråkiga grejen som är rolig i ungefär 5 minuter? Precis! Mamma har ALLTID rätt!;-) *hehe*

9 kommentarer:

  1. Vad fint och fräscht hus ni bodde i! Förstår att ni är sugna på att åka igen, ännu mer efter dagens skitväder ;-)
    Kram J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen superfin! Ja, fy nu vill man bara fly igen;-)

      Kram K

      Radera
  2. Bokade precis en resa till Thailand i juni. Tänkte hyra hus men det finns så många val😑 Hur löste ni betalningen när ni hyrde av en privatperson?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men åh va härligt! Juni brukar det ju vara lite regnperiod och typ 40 grader! Men ett par bekanta till oss var där förra sommaren, i Mae Phim och var där på sommarlovet och de tyckte de va super!

      Vi hyrde privat! Men jag tänkte fixa ett litet inlägg lite senare när min svägerska och svåger kommer hem från Thailand om ett par veckor med lite mer info om att hyra privat! Vill du det?

      Kraaam K

      Radera
  3. Åh, va härligt!!! Här hemma har vi pratat en del om att åka till just Thailand, får man fråga hur ni fann huset? var det via vänner eller en förmedling? *tips emottages tacksamt*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja underbart!!!
      Åh ja bara ÅK säger jag! Underbar resa som vi sent glömmer!
      Min svägerska äger ett hus i Thaialnd och så även hennes föräldrar ett annat! Men min svägerska hyr ut sitt ibland! Jag kan kolla lite mer om info och öra ett inlägg om detta om du vill!
      Vi hyrde privat av en svensk kille som min svägerska kände!

      Kraaam K

      Radera
    2. härligt!! Då ska jag hålla utkik :)

      Radera
  4. Hej! Vi ska åka till Thailand 2018 då både maken och jag fyller jämt :-) Är det möjligtvis så att du kan förmedla kontaktuppgifter till den som hyr ut huset? Känns ju tryggare att hyra när man vet att det är bra boende. Kram Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Åh va härligt!! Lyckans ost!;-)

      Absolut, jag skall prata med min svägerska när de kommer hem från Thailand om ett par veckor och då kanske jag kan skriva ett inlägg om det om ni vill??

      Kram K

      Radera

Tusen tack för din kommentar!